1

Zář

Pomluva pohanství v časopise Pevnost

V časopise Pevnost se můžeme dočíst vyjádření k tématu pohanství Jaroslava Kojota Poláka, který sám sebe hodnotí jako „Spisovatel, publicista, amatérský filosof, společenský kritik, radikální levičák se sympatiemi k anarchismu, člen KSČM, fanoušek Winstona Churchilla, Fidela Castra, Huga Cháveze a Eva Moralese, sympatizant Ježíše Krista (a některých, spíše nemnoha, jeho následovníků), příležitostný čaroděj, milovník koček, medoviny, knih, divadla a nesamozřejmosti.„. Jakkoliv Kojot přiznává pohanské komunitě tvrdé studium a poctivou náboženskou praxi, v následujícím hodnocení chybuje velmi zásadním způsobem. Cituji:

Docela zajímaví jsou lidé vyznávající „Vlčí kult“. U těchto skupin se se setkáváme se silně sociálně-darwinistickými a někdy i fašistickými tendencemi, což je vcelku v rozporu s mým viděním světa, ale respektuji to. Jinak u nás najdeme rekostrukcionisty, kteří se snaží maximálně napodobit dávné předky, wiccany, (neo)druidy, jakož i neonacisticky laděné „etnické pohany“.

Kojot o pohanství v Pevnosti

Aktualizace 1. prosince 2012

Na základě Kojotova smírného vyjádření (k dočtení i zde v komentářích) došlo k vhodnému řešení formou nového článku o pohanství. Následující článek již tedy není tolik aktuální. Nový článek si můžete přečíst v našem příspěvku z 1. prosince 2012.

Tento výrok nelze jinak, než velmi pevně a nekompromisně odmítnout a to na několika rovinách.

  1. Není pravdou, že by u Vlčího kultu byly prokazatelně nalezitelné známky fašismu.
  2. Není pravdou, že etničtí pohané jsou neonacisté.
  3. Omezení pohanské komunity na „fašistický Vlčí kult“, „neonacistické etnické pohany“, Wiccu, druidy je zavádějící. Velmi manipulativním způsobem to poskytuje pokřivený obraz pohanské komunity v České republice. Kde jsou eklektičtí pohané? Takových otázek bychom mohli pokládat velké množství. Ano, černobílé vidění pohanské komunity jako spolku fašistů, neonacistů, Wiccanů a druidů je nešťastné.

Vlčí kult

Osobně jsem měl příležitost se často se členy Vlčího kultu neshodnout a jsem schopen některé jejich myšlenky označit za radikální nebo silně recesistické. Rozhodně ale musím na základě osobních zkušeností jednoznačně odmítnout Kojotovo nařčení z fašismu. Ještě než jeho nařčení smeteme ze stolu mocným Mjölnirem, podívejme se, co fašismus opravdu je, a z čeho byl Vlčí kult neprávem obviněn.
O Vlčím kultu si můžete přečíst například v aktuálním článku na Pohanském kruhu. Pokud mohu definovat Vlčí kult na základě vlastních zkušeností i mnohých rozhovorů s členy Vlčího kultu, vyšlo by z toho zhruba toto. Lidé z  Vlčího kultu se identifikují s vlkem coby s niterným, též totemovým zvířetem. Většina z nich vlastní psy, kteří mají blízko k vlčím kořenům. Jejich pohanství je založeno na co největším přiblížení se vlčí smečce se všemi aspekty tohoto života. Přesněji, se všemi aspekty, které jsou slučitelné s životem v naší společnosti. Velký důraz je kladen na vzájemné vztahy v kultu jak mezi jednotlivými členy, tak mezi „vlky“ a členy kultu. Ve Vlčím klanu už proběhlo pár svateb a vyrůstá několik dětí. Všechny tyto aspekty jednoznačně signalizují, že Kojotova rčení stran fašismu jsou nepravdivá.

Fašismus

Způsob politického jednání vyznačujícího se obsesivními představami o rozkladu společenství, o národním potupení, o tom, že se národ stal obětí, a kompenzačními kulty sjednocení, síly a ryzosti, v nichž masová politická strana složená z militantních nacionalistů nepříliš spokojeně, ovšem výkonně spolupracující s tradičními elitami, opouští demokratické svobody a za pomoci spásného násilí, rasismu a bez jakýchkoli etických nebo zákonných omezení usiluje o vnitřní očistu a vnější expanzi.

Robert Paxton

Abychom ale učinili tématu zadost, spojil jsem se s Rushwolfem, aby mi zodpověděl několik otázek . V kontextu Kojotova obvinění jsem se zeptal, jestli se vnímají jako zastánci fašismu. Rushwolf toto razantně odmítl.  Samotný klan rozhodně není obdivovatelem žádné z fašistických  diktatur. Samozřejmě mne napadlo, zda už někdy nějakého člena na základě sociálního darwinismus odmítli nebo jaké podmínky musí zájemce splňovat. Zde Rushwolf odpovídá takto, cituji:

No, ono to není ani tak o tom, koho bychom nevzali, jako spíš o tom, kdo by s námi nevydržel. My jsme v podstatě nikoho za celou tu dobu nemuseli odmítnout, protože lidi to prostě vzdali sami. Někoho odradily obřady v přírodě za každého počasí, jiného už jen to, že nestačilo setkávání na internetu a jiní prostě uznali, že se duchovně míjíme, a tak odešli v dobrém. Když je někdo na naší vlně, tak žije podobně, aniž by byl naším členem a tam pak dojde k takové syntéze přirozeně, je to trochu jako u magnetu, když je osoba blbě napólovaná, prostě není možný,  jak by se u nás udržela, a to jí z naší strany nemusíme dávat nijak najevo. Mně osobně by nevadil ani černoch, když byl  na jedný vlně, měl úctu k naší přírodě a uctíval stejné bohy.

Za sebe mohu dodat, že lidé Vlčího kultu se pravidelně setkávají se všemi segmenty pohanského spektra a řekl bych, že bez problémů. To, že členové Vlčího kultu jezdí i na akce České pohanské společnosti (dříve Mezinárodní Pohanské Federace) a Stezek pohanství, které se poměrně jasně staví proti politizaci pohanství, neponacismu, fašismu či jakékoliv formě sociálního darwinismu, je myslím také význačným argumentem.

Etnické pohanství

Kojot nadále píše, že „Jinak u nás najdeme rekostrukcionisty, kteří se snaží maximálně napodobit dávné předky, wiccany, (neo)druidy, jakož i neonacisticky laděné „etnické pohany“. Nevím, možná to tak původně nemyslel, ale z této formulace lze vyvodit, že pokud jste etnický pohan na území České republiky, pak jste neonacisticky naladěný. Opět závažné obvinění, který nemá žádné faktické opodstatnění. Je však třeba přiznat, že existuje určité procento osob, které se hlásí k pohanství, u kterých můžeme nalézt známky příklonu neonacismu. Ovšem toto procento není vyšší než u jiných skupin fotbalistů, dělníků, lékařů nebo úředníků. Koneckonců tomuto tématu jsem věnoval svůj článek o šedé zóně v pohanství. Ovšem tvrdit, že každý etnický pohan je neonacista, je opravdu silné kafe. Existuje tu spousta asátrú, vanátrú, rodnověří, vyznavačů keltských tradic atp., které ani s oběma očima zavřenými nemůžeme označit za neonacisty. Jako příklad může posloužit skupinu slovanských pohanů Rodná víra.

Proč Kojot pomlouvá české pohanství?

Upřímně, nevím. Nevím, jestli je jeho neznalost situace, lidská hloupost nebo osobní zášť k některým pohanům. Každopádně je to alarmující, stejně jako to, že časopis Pevnost tyto informace bez ověřování otiskl a tím je i nepřímo zodpovědný za šíření těchto pomlouvačných informací poškozující jak jméno jednotlivců, konkrétních pohanských tradic, i celé pohanské komunity. Úplně nerozumím také tomu, proč se redaktoři časopisu Pevnost ptají na pohanství člověka, který o pohanství zjevně příliš neví, a jehož poznání českého pohanství  je ukryté za knihami a monitorem počítače.

Obvinění z fašismu a neonacismu bez prokazatelných důkazů je velmi vážné obvinění.

Konkrétně v tomto případě je třeba zmínit, že Kojot ve svých výrocích pravdu nemá a jakékoliv jeho komentáře k pohanství je nutné chápat jako zcela irelevantní a pomýlené.

Netřeba asi dodávat, že čekám na vysvětlení celé této politováníhodné události ze strany časopisu Pevnost.

Aktualizace 1. prosince 2012

Na základě Kojotova smírného vyjádření (k dočtení i zde v komentářích) došlo k vhodnému řešení formou nového článku o pohanství. Následující článek již tedy není tolik aktuální. Nový článek si můžete přečíst v našem příspěvku z 1. prosince 2012.

Cody (Počet článků 30)

Zakladatel Stezek pohanství, propagátor pohanství jako celistvé filosofie a přístupu k životu, který se věnuje pohanství již od roku 2006.


 
1.9.2012 | Kategorie: Pohanství v médiích | Napsal: Cody | Komentářů: 56 | Štítky: , , , ,

56 komentářů k “Pomluva pohanství v časopise Pevnost”

  1. Yarwik napsal:

    Tohodle Kojota aby Coyotl bleskem do hlavy majznul – nosil jsem 20 let kojotí medicínu (když jsem praktikoval indiánský šamanismus v součinnosti s indian liv. hist) ale takovouhle k….. by ani Kojot nevymyslel. Pomlouvat je jednoduché :/ ani Loki není nebyl takovej hlupák jako tento Jaryn co se za kojota vydává 🙁

    • Myslič napsal:

      Pro soudruha Poláka: Aha. Cituji:“3) Nicméně u Pohanského kruhu je to explicitní: http://pohanskykruh.wordpress…. (3. a 4. odstavec) Na stránkách Pohanského kruhu lze v komentářích rovněž nalézt explicitní přihlášení se k Mussolinimu atp. Zde fakt není co řešit.“
      Takže tady neco napíšeš o „neonacistických etnických pohanech“ a pak do toho zatáhneš ještě fašismus?! Nejsou to náhodou rozdílné formy?! Ten (neo)nacismus a fašismus? Koukám, jak moc si potrpíš, aby se u každého slovního spojení vyložil ten správný význam. Několikrát jsem jasně řekl a psal, že PK není fašistická a ani nacistická organizace. Konkrétně třeba u Mikiho na jeho blogu jsem se k tomu vyjádřil dost jasně. No, asi jsi to nečetl. No, co tak ted’si to snad přečteš. Když někdo někdy zmíní určitý sociálněekonomický aspekt Duceho politiky (ne vše, u Croma!!!!), který bys měl jako socialista pochopit, tak vyskočíš, jako čertík z krabičky. Fajn, jakákoliv pochvalná zmínka o „fašismu“ ti hrozně vadí.Na to máš samozřejmě právo. Ale jako člen Komunistické strany mi taky zrovna nesedíš. Ještě jednou si dovolím zopakovat: PK není fašistická ani nacistická organizace.!!! Ona není vůbec nijak socialistická. Pokud má některý člen nebo fanda PK nějaký politický názor, je to jen a jen jeho věc. A ted‘ mě můžeš začít nadávat. Ostatně, brzo se uvidíme a jistě najdeš odvahu mě to vysvětlit z očí do očí.
      Jinak si taky dovolím poděkovat Codymu, protože ač se většinou naprosto neshodnem, tak tohle bylo od něj naprosto férové a velice mne to překvapilo.

      • Nu, a co si já mám myslet o člověku, který nerozumí slovům „sklon“ a „ladění“?
        Jinak: Ne, opravdu se před tebou nebudu nikde schovávat, jen si nejsem jistej, co bych ti vlastně měl z očí do očí vysvětlovat. Nicméně pokud mi v rámci diskuse po přednášce položíš otázku, zodpovím ji, stejně jako otázku kohokoli jiného. Jinak ale opravdu netuším, o čem bychom se my dva vlastně měli bavit. Pokud však na něco přijdeš a mně to nepřijde jako ztráta času, nějakou tu minutku ti samozřejmě věnuji.

        • Rushwolf napsal:

          No, Kojote asi tak. Máš celkem kliku, že jako dle tebe „darwinistům“ se nám příčí páchat násilí na někom, kdo má papíry na hlavu nebo na ně aspiruje a tak i tenhle tvůj článek berem jen jako projev problémů, kterými nejspíš trpíš. Máme celkem smysl pro humor a dokonce nás i skandály kolem nás tak trochu těší… ale slova o Fašismu?! Možná si to tak nemyslel, ale vyznívá to jak to vyznívá, ty si autor a ty neseš a možná i poneseš za svá slova zodpovědnost. nesnaž se svádět svojí neschopnost přesně se vyjádřit na neschopnost čtenáře tě pochopit. Jinak nevím proč se oháníš Lindou, není členem žádné naší smečky osobně si myslím, že nebýt Adriana k vlkům by asi nikdy moc netíhla a v současné době s vyznavači vlčího kultu také nemá asi moc společného, bez ohledu na to jak se prezentuje… to je prostě věc, kterou by sis měl uvědomit a brát jí v potaz bez ohledu na svoje vlastní zájmy… je pěkné vychvalovat v tom samém článku jednoho člověka o němž je známo že nemá problém se paktovat s lidma co se nechávají fotit při hajlování atd. (bez ohledu na to zda to byla recese či jen záchvěv zamrzlé puberty) a druhé o nihž nemáš ani páru, označovat za lidi se sklony k darwinismu a fašismu… Pochop prosímtě, že vlčí kult není jen Rushwolf nebo Brotrjus Wulfe, jsou tu i jiní, kteří s politikou, darwinismem ani fašismem nemají absolutně nic společného. Piš příště laskavě jen o tom čemu rozumíš.

          • rushwolf napsal:

            Jinak má slova která cituje Cody výše, nedokazují nic o darwinismu, takhle to funguje výceméně všude… ať už jde o fotbalový tým, nebo jakoukoli firmu. Je to snad sociální darwinismus? Pak ale sociální darvinismus funguje i ve školství… dítě které na to nemá taky propadne a jde do jiné snadnější školy? Je to snad darwinismus? fašismus? Prober se člověče…

          • Hele, OK, já jsem to napsal na základě toho, co jsem slyšel říkat na minulé Mystice, možná jste od té doby dospěli jinam. Nicméně to celé na mě působí přesně v intencích rčení o potrefené huse.

          • Rushwolf napsal:

            rčení o potrefené huse? To nemyslýš vážně, když napíšu že si kretén a ty se ohradíš budeš potrefenou husou? 😀 Ty tu šíříš vědomě lži a pomluvy a ještě se cítíš uražený?

          • Já se necítím uražený. Jen upozorňuji na ad hominem a na to, že je co se diskuse týče irelevantní.
            Nu, v každém případě díky za diskusi, poopravil jsem si mínění o tobě. K horšímu. Donedávna jsem si myslel, že prostě máme jiné pohledy na svět a připadlo mi to OK. Opravdu jsem netušil, že jsi tak strašně přecitlivělý a urážlivý.
            Tahle diskuse už přešla do hádky, o argumenty zde člověk nezavadí, nechme to být. Z mého pohledu ovšem tato diskuse, ne to, co jsem napsal, je negativní reklama na Vlčí kult…

          • Pavel Ungr napsal:

            Nezlob se Kojote, ale to je demagogie, jak způsob kde své oponenty označuješ jako pologramotné, neschopné pochopit text či neschopné logického myšlení označit za diskusi? Nemohu jinak než opět zopakovat, že tím, že se chováš takto hulvátsky a nerespektuješ (klidně se silným nesouhlasem) ostatní názory na tvé pochybení jen ukazuješ, že o diskusi to nikdy nebylo. Všechny tyto urážky ve mě potvrzují jen pocit, že to celé byl vědomý akt a ne nedorozumění.

          • Sorry, ale:
            1) Uznal jsem problematickou formulaci.
            2) Všechny ostatní výtky jsem vyvrátil.
            Nikde v textu jsem neoznačil Vlčí kult přímo za fašisty a z textu neplyne, že bych tvrdil, že všichni etničtí pohané jsou neonacistického ladění. Pokud toto člověk nepochopí navzdory opakovaným a trpělivým poukazům z mé strany, pak je to člověk hloupý, či možná přesněji: zabedněný, a já mám právo mu to sdělit. S touto diskusí končím. Svá dosavadní vyjádření pokládám za dostatečná. Jinak: Ne, opravdu nemám potřebu být s každým za dobře a i nadále budu svobodně říkat, co si myslím o lidech a lidských skupinách a fakt nebudu řešit, jestli tím někomu šlápnu na bebí.

          • Rushwolf napsal:

            Jo, ono když člověk nemusí za svoje slova nést zodpovědnost je hrdina každej… tobě ta pomluva neublíží, páč se s tebou pravděpodobně nikdo špinit nebude ani písemně ani fyzicky, ale následky ponesou ti druzí, kterých se to týká, ti se budou muset případně hájit vzejdouli jim z toho nějaké komplikace… ale hlavní je že ty seš čistej jak lilium a Ego ti zase o něco povyrostlo 😉

          • Pokud mi budeš chtít říct něco podstatného, obrať se na mě mailem. Tuto debatu přestávám sledovat.

          • Jo, vidíš to, Cody, a to mi docvaklo až teď: taky jsi mohl v článku uvést, že se jedná o druhou část odpovědi na otázku „Co
            místní esoterická scéna? Český hermetismus má ve světě
            jméno, ale naše pohanství v podstatě nemá na co navazovat a tak
            trochu vaří z vody, nemyslíš?“ a uvést, že se jedná o rozhovor, nikoli o článek. Takto to působí jako bych zveřejnil v Pevnosti miničlánek o pohanech. A přitom už z té otázky plyne pojetí odpovědi. Opravdu bych uvítal, kdybys to v rámci fair play do článku doplnil.

          • Pavel Ungr napsal:

            Plánuju to doplnit, jakmile dostanu vyjádření od Pevnosti, stejně jako původní text a tvoje vysvětlení v komentářích.

          • Rushwolf napsal:

            Přecitlivělí nejsem, ale očekávám, že když něco člověk posere jako v tvém případě přizná chybu a napraví to, ne že se začne ještě hájit tím jak to nemyslel… to totiž nikoho nezajímá, důležitý je to jak to vyznělo a jak si to 99% lidí po přečtení přebere… a jak vidno, nejsem jedinej, komu to co si napsal vyznělo silně negativně. Sem hodně nasranej až nebudu, možná ubude i ad hominem, ale zatím necítím potřebu být slušnej k někomu kdo vypustí do světa takovej žvást a ještě se snaží obhajovat. Co bys jako chctěl slyšet za argumenty v takovýmhle případě?! Uvědom si že tady nejde o mojí osobu, nejsem to jen já koho si urazil a pošpinil. Pokud tohle měla být snaha o to nás spopularizovat jako nějakou zajimavost pak opravdu děkujeme, příště by bylo fajn se třeba předem na něco podobného zeptat. Uvědom si že k vlčímu kultu se hlásí i lidi kterým nebylo 18 let, kteří jsou absolutně nenásilní, nepolityčtí a jsou přesným opakem toho co jsi i o nich řekl … Nevím co si slyšel na loňské mystice ale zaprvé to byly názory lidí z Brotrjus Wulfe (které se pohybovali na teoretické rovině diskuze ne na rovině nějaké kodifikované praxe) a ani jejich ani mé názory nejsou všeobecně platné pro Vlčí kult.
            Tady prostě není o čem diskutovat, očekávám jediné, že máš v sobě tolik slušnosti aby jsi svá pošpinění vzal nazpět a když ne kvůli nám, tak alespoň kvůli těm co začínajís čistým štítem a nezaslouží si žádná stigmata…

          • Viz to co jsem napsal Codymu.

          • Jo, a mimochodem: Opravdu shledávám Vlčí kult zajímavým a inspirativním a můj záměr bylo uvést Lindu a Vlčí kult jako dva české pohanské fenomény, které pokládám za nejoriginálnější a nejzajímavější.

          • Sorry, já nemohu diskutovat s pologramotnými lidmi. Předkládáš mi tvrzení, která v tom, co jsem napsal, nejsou obsažena. Co kdybys nejdřív myslel a pak se vztekal a ne naopak? Mně ad hominem předhazuješ „papíry na hlavu“ a sám demonstruješ fatální neschopnost porozumět psanému textu.

          • Pavel Ungr napsal:

            Pologramotný? Hm, pokud jsme měl kdy pochyby, tak právě jsi svojí omezeností, a arogancí potvrdil, že s tvojí úrovní sociální inteligence nelze pracovat jinak.

        • Myslič napsal:

          No, třeba by jsi mě (a nejen mě) mohl vysvětlit, kolik znáš osobně těch neonacistických pohanů, jaký je rozdíl mezi fašismem a nacismem (pokud ho teda vidíš) a proč ti vlastně stálo za to, otírat se o něco, o čem nic nevíš. Viz tvůj odkaz na ty odstavce v článku PK. Tam je pod ním diskuze, kde jasně říkám, že „spartské řešení“ neberu. že jsi to sem dal, takhle se každý může přesvědčit, jak tou nás je…. Ještě Mimochodem, na Pohanském kruhu jsem ted‘, těsně před tím, než ta Pevnost vyšla, dělal rozhorvor práve s Vlčím kultem. A oni tam moc pěkně vysvětlují, jakto vlastně mají, stačí si to přečíst.
          Jinak, jak jsem psal výše, s Codym ve většině věcí okolo pohanství naprosto neshodnem a děláme si ze sebe srandu (viz jeho „Šedá zóna“ a diskuze pod ní), měl aspon‘ na to, aby přijel na akci PK a na vlastní oči se přesvědčil, jak to vlastně máme. Měl bys na to taky?

          • Opravdu nevím, o čem si povídat s člověkem, který není schopen porozumět významům slov „sklon“, „ladění“ a „tendence“, přičemž jsem sám uznal, že použití slov „a někdy i fašistickými tendencemi“ (zdůrazňuji to „a někdy i“ a „tendencemi“!). Nicméně celá tato záležitost je pro mne poučná v jiném směru: Totiž je pohané jsou stejné háklivky jako křesťané a muslimové a pokud se někdo „otře“ o jejich víru, rychleji jednají než myslí, důsledkem čehož mi připisují tvrzení, která jsem neřekl, tvrzení, která nevyplývají z toho, co jsem řekl atd.

          • Myslič napsal:

            Děkuju soudruhovi Polákovi, že mi opět neodpověděl na jasně položené otázky. Už mne to skutečně nepřekvapuje. Jinak, soudruhu Poláku, já se taky neseru do tvého húdú, je mi celkem šumák, jestli třeba uctíváš a pracuješ s duchy soudruhů Bronštejna, Slánského, Kaganoviče nebo bohůmžel ještě stále živého Castra. A rozhodně ti tvou víru nehodlám kádrovat, protože o ní nic nevím. Kdyby sis to náhodou rozmyslel a chtěl přeci jen odpovědět: Kolik znáš osobně neonacistických etnických pohanů? A jejich organizací? Můžeš tedy jmenovat? Četl jsi ten Mikiho rozhovor se mnou? Případně můj s Rushwolfem a Rowlanou? Můžeš pojmenovat onu „fašistickou tendenci“ ve spojení s Vlčím kultem? Asi jsi tím myslel něco konkrétního, ne? Třeba to, že uctívají vlka, má (dle tebe) něco společného s tím, že Římskou vlčici uctívají skuteční fašisté? To ti nepodsouvám, ale skutečně nevidím, co jiného bys s tím mohl spojit… Děkuji za odpověd‘.

      • Eberhard napsal:

        Pro soukmenovce M. Není moc důležité, co jsi pak vždy ex post zdůrazňoval, ale když si jeden a nejeden přečte celou řadu tvých příspěvků, jsou mu tvé skutečné názory, které nepříliš dovedně kryješ, protože ti to rychleji píše než myslí, docela jasné. A to tím spíše, že nejvíc potrefená husa vždy nejvíce kejhá. Ten Polák, který ve skutečnosti celou řadu jen spílajících, uražených diskutérů převyšuje aspoň „o dva stupně“, je ještě dost zdvořilý a některé zjevy ještě přeceńuje. Ani nevíš, kolik lidí mezi potencionálními sympatizanty tyto trapné „taškařice“, výpady a ovšem problematické názory a tíhnutí zcela odrazují.

  2. 1) Proč jsem nezmínil eklekticé pohany atp.: Zmínil, ale musel jsem celý rozhovor zkrátit na polovinu, protože byl pro časopis moc dlouhý a limit byl 7000 znaků. Zjednodušení se nebylo možné vyhnout. Sorry.

    2) Ohledně Vlčího kultu: Vycházel jsem z toho, jak se, spolu s Lindou Dragonari, prezentovali na festivalu Mystica 2011. Jasně tam šla řeč o přežití silnějšího, dokonce například o (teoretickém) schvalování praxe zabíjení postižených dětí. Je ovšem pravda, že nejsou internetově tak aktivní, abych to mohl doložit odkazy, nicméně samotná Rushwolfova slova dokazují mé tvrzení: Jsou to parta „silných jedinců“ a vymezují se vůči slabým. A to i na filosofické rovině. Trvám na tom a jak jsem současně uvedl: Neodsuzuji to.

    3) Nicméně u Pohanského kruhu je to explicitní: http://pohanskykruh.wordpress.com/2012/08/01/uvaha-nad-etikou/ (3. a 4. odstavec) Na stránkách Pohanského kruhu lze v komentářích rovněž nalézt explicitní přihlášení se k Mussolinimu atp. Zde fakt není co řešit.

    4) Z tvrzení „najdeme zde i neonacisticky laděné ‚etnické pohany'“ jednoznačně vyplývá pouze to, že zde najdeme i neonacisticky laděné etnické pohany. Nic víc. Z tvrzení, že v moři najdeme i černé perly neplyne, že všechny perly jsou černé. To je elementární logika. Nehledě na to, že jsem psal o „ladění“, ne o plné identifikaci s neonacismem. Tudíž odmítám nařčení, že tvrdím, že každý etnický pohan je neonacista, a dodávám, že pokud autor článku toto odvodil, měl by uvážit, zda není vhodné, aby jeho články před publikováním četl někdo, kdo rozumí elementárním principům ergumentace a logického odvozování.

    5) Nikoho nepomlouvám: Byl jsem dotázán, co si myslím o současných českých pohanech a na tuto otázku jsem odpověděl podle pravdy – napsal jsem pravdivě co si já myslím o současných českých pohanech, nic víc, nic méně. A nezlobte se: Já mám právo si něco myslet o současných českých křesťanech, muslimech, buddhistech i pohanech a mám právo říci, co si o nich myslím. Pokud si myslíte, že takové právo nemám, sdělte mi prosím, proč je nemám. Děkuji.

    6) Závěrečnou pohrůžku „ad baculum“ snad ani nemá smysl komentovat, jen dodám, že, na rozdíl od intelektuálního boje, jsem fyzicky snadná kořist a pokud mi bude chtít někdo ukázat svou převahu pomocí pěstí, nu, co se má stát, to se stane, ale nikdy neuznám argument z pozice síly.

    • Pavel Ungr napsal:

      Ad 1 – chápu důvody, ale v tomhle pohledu jsi udělal to nejhorší co šlo. V rámci zjednodušení jsi vybral příklady pohanství vykreslující v tom nejhorším světle. Buď to byl úmysl nebo neumíš psát. Spisovatel by to měl dokázat.
      Ad 2 – a nepřijde ti to málo na to aby jsi někoho obvinil z fašismu? Lehko se ničí pověst lidem, hůře se dává dohromady.
      Ad 3 – Pohanský kruh není charakteristický zástupce etnického pohanství a ani jediný. Na základě jednoho případu odsoudit vše, to je velmi hrubá vulgární generalizace, která je odsouzenihodná.
      Ad 4 – opět špatně, ta formulace nebyla „najdeme zde i neonacisticky laděné ‚etnické pohany“, ale „jakož i neonacisticky laděné “etnické pohany”.“ což je jak jistě uznáš rozdíl. Elementární logiku vidím v tom, že urážíš pohany i pohanství a jen se vymlouváš. Tím, že začínáš přenášet diskusi na osobní úroveň a urážet mě své selhání neomluvíš. Začni se chovat jako profík.
      Ad 5 – opět není pravda, zde jednoznačně formuluješ věty „U těchto skupin se se setkáváme se silně sociálně-darwinistickými a někdy i fašistickými tendencemi“ a ne „myslím si, že u těchto skupin je možné se setkat se silně sociálně-darwinistickými a někdy i fašistickými tendencemi“. Nemáš právo označit někoho za fašistu nebo neonacistu, pokud by na to nemáš prokazatelná fakta. Kdyby jsi to udělal mě osobně, řešili bychom to právní cestou.
      Ad 5 nevím co je pohrůžka ad baculum, tak se k tomu můžu těžko vyjadřovat.

      • ad ad 1) Nepsal jsem slovníkové heslo. Byl jsem tázán na osobní názor.
        ad ad 2) Sociální darwinismus znamená přenesení myšlenek darwinismu do sociální sféry, což Vlčí kult dělá. Já s tím nesouhlasím, ale nepokládám to za nějaké stigma. Nicméně uznávám, že bylo problematické použít bez dalšího vysvětlení slovo „fašizující“.
        ad ad 3) Jistě, no a? Viz ad ad 4.
        ad ad 4) Ne, to není rozdíl. Formulace zní: „Najdeme zde i…“ a následuje výčet, jehož součástí jsou i ti neonacisticky ladění etnopohané. Ale nezlob se, nebudu se s tebou handrkovat o věcech logiky, argumentace a větné stavby, protože jsem se již mnohokrát přesvědčil, že jsi v této věci beznadějně mimo. Laskavý čtenář nechť sám usoudí, jestli to je nebo není totéž.
        ad ad 5) Znovu: byla mi položena otázka na názor, nikde v tom rozhovoru nejsem prezentován jako expert a z textu neplyne, že se jedná o nějakou expertní analýzu. To ostatně v daném formátu ani nejde. Mám právo mít názor na pohanství. Mám právo mít dokonce i zkreslený názor na pohanství. Stejně tak ty máš právo mít názor na cokoli. Mimochodem: Z toho co píšeš ve statusech na FB atp. vyvozuji, že máš hodně zkreslený názor na KSČM. Nemám však kvůli tomu pocit, že bych ti měl právo na tento názor jakkoli upírat nebo ti připisovat nějaké zlovolné záměry. Máš právo mít názor na cokoli. Jakýkoli názor. Já taky.
        ad ad 6) http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/argumentum-ad-baculum

        • Pavel Ungr napsal:

          Ad 1 – a mohl si si vybrat které příklady pro zjednodušení vybereš, jestli ty, kde pohani uklízejí pražskou Hanspaulku, pomáhají a rekonstruují svou víru, pořádají veřejné rituály, přednášky a festivaly nebo kdy se výjimečně ukáže nějaké radikálnější tendence. No, tvé rozhodnutí jsme viděli.
          Ad 2 – mohli bychom diskutovat do jaké míry to je a do jaké není. Já myslím, že v tom známějším smyslu to Vlčí kult ve své filosofii nemá, ale asi bychom se nemuseli shodnout. ten fašismus považuju ale za jednoznačné pochybení. Jsem rád, že to uznáváš.
          Ad 3 – k tomu nemám co dodat, pokud ti nezáleží na tom co jedním neuváženým vyjádřením způsobíš, už k tomu nemám dalších komentářů.
          Ad 4 – vysvětlení rozumím, přesto formulaci považují za nešťastnou a jsem přesvědčen, že šlo výčet udělat takový, aby byl méně zavádějící. Viz bod 1.
          Ad 5 – mohu veřejně prezentovat jakékoliv názory, pokud nepoškozují někoho jiného, zejména v našem právním systému. Což mám pocit, že ty začínáš překračovat. Stran KSČM je mi líto, že když to šlo nebyla zakázána jako zločinecká ideologie. Myslím, že to co na 40 let napáchala tady i v jiných zemích je opravdu děsivé.
          Ad 6 – k žádnému nátlaku zatím nedošlo, ale v případě, že by to bylo třeba rád bych prozkoumal i jiné možnosti řešení než smírná domluva. A tím nemyslím jakékoliv fyzické řešení situace. Pevně věřím, že situaci vyřešíme nějak smírně.

          • Jo, mohl jsem to napsat jinak, napsal jsem to tak, jak jsem to cítil a napsal jsem to, co mně osobně přišlo důležité a zajímavé. Navrhni Pevnosti, že jsi ochoten pro ni udělat podobný rozhovor a uveď v něm, co tobě připadne důležité. Myslím, že by mohli mít zájem a připadlo by mi to korektnější, než mě obviňovat z jakýchsi pomluv a obmyslností.
            Stran KSČM: No vidíš, a třeba já na to mám zcela jiný názor, což je logické, a mám snad nyní začít poskakovat jak čertík a psát něco o pomluvách atp. Jo, máš názor. Ve skutečnosti víš patrně jen málo o současné KSČM, nijak aktivně se o ni asi nezajímáš, nejspíš jsi nečetl ani její stanovy a dlouhodobé programové cíle, ani vyjádření k minulosti, ALE MÁŠ NÁZOR. Máš na něj kurva taky právo jako každej jinej v téhle společnosti, kde se pořád oháníme svobodou slova. Tak prosím dopřej i mně právo mít názor na pohany a vidět je v jiných barvách než ty. Pokud s názorem nesouhlasíš, nepíš lamentace a přispěj vlastním dílkem do mozaiky.

          • Pavel Ungr napsal:

            Ad řešení celé situace – to bych považoval za ideální řešení. Ať už by tam bylo vyjádření moje, Vlčího kultu nebo nějaké pohanské organizace.
            AD názor/KSČM – máš pravdu, nevím o tom mnoho, zejména pak proto, že věci, které mne zklamaly do svého života nepouštím.

    • Ještěrka napsal:

      Pane Poláku, víra je věc natolik intimního rázu, že kritiky nesnese,
      snad jen tehdy, pokud Vás přímo ohrožuje na zdraví nebo životě. Sám
      dobře víte, k čemu může vést veřejné nařčení z fašismu. Toto není
      kritika, to je nařčení a pomluva.

      Politické přesvědčení nemá s náboženským co dělat. Pokud se někdo v
      rámci víry vůči něčemu vymezí, je to jeho věc. Jen a jen jeho věc, do
      které mu nikdo nemá co plkat a už vůbec ho veřejně obviňovat. A je to
      jen jeho věc potud, pokud nikoho neohrožuje na životě, nebo se s tím
      přesvědčením netlačí na veřejnost, nebo hůř, do politiky. Jinak je to
      přesvědčení, se kterým daná skupina souhlasí a je v rámci skupiny (!!!)
      provozováno a nikdo, tím méně osoba do problematiky nezasvěcená, to nemá
      sebemenší právo veřejně kritizovat.
      Pokud jste dotázán na problematiku, do které nevidíte, někým o kom víte, že to pustí na veřejnost, je lepší říci:“Vím o tom houby, nebudu se vyjadřovat.“ než vypouštět do médií cosi o fašistických tendencích českých pohanů. Lidi jsou pitomí a rádi generalizují. A takový obrázek se jen velmi těžko napravuje.

      • Ano, lidi jsou hloupí a rádi generalizují, například vy a Cody právě teď. Nicméně jsem ochoten uznat, že slovo „fašizující“ bez bližšího vysvětlení (které bylo v dělší verzi) nebylo použito šťastně. Co se ostatního týče, tak na tom trvám.
        Ohledně citečků a víry: Pokud vím, spousta pohanů píše velmi kritické a často velmi zkreslené články o satanistech. Prakticky všichni pohani tak či onak kritizují křesťany. Kde kdo se vyjadřuje (a to velmi neinformovaně) na adresu islámu. Každou chvíli se někdo naveze do mé duchovní praxe (šťastné húdú).
        Máme dve možnosti: Buď zákon proti rouhání jako v Polsku, Irsku a v zemích, kde vládne šaría, což ale ale dle mého názoru cesta do pekla, nebo prostě uznáme, že náboženství je sociální fenomén jako každý jiný a stejně jako máme právo někoho kritizovat za to, že je pravičák či levičák, za to, že má či nemá rád Smetanovou Mou vlast či za to, že čte či nečte comicsy atp., máme právo se vyjadřovat k tomu, v jakého pánbíčka či pánbíčky věří. Já zcela jednoznačně a neobmyslně zastávám druhou variantu. Na náboženství není nic speciálního, co by si zasloužilo nějaká práva navíc. Tečka.

        • Ještěrka napsal:

          I těm dotyčným pohanům, kteří se naváží do víry jiných to řeknu tak, jak to říkám Vám. Nic Vám do toho není, k jakému pánbíčkovi se kdo modlí. Není to otázka zákona, ale slušného vychování. Vaše svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého.
          A kritika, s odpuštěním, vypadá trochu jinak. Kritika je věcná, nevysmívá se a neosočuje celou komunitu z fašizmu, jen proto, že si někdo v opilosti pustil hubu na špacír. Pokud vedete pomluvy proti někomu druhému, maskované za pseudokritiku jen proto, že to někdo udělal Vám, nejste o nic lepší a Vaše právo kritizovat zaniká. Dál už je vše jen pomluva a nemístné řeči někoho, kdo do věci nevidí. Vykřičník.

          • Podívejte, Ještěrko, já jsem nikdy celou komunitu pohanů z fašismu neosočil, z mého textu to neplyne, pokud to z něj někdo vyvozuje, má problém s chápáním psaného textu.
            A ne, nenechám si zacpat ústa tabuizací náboženských témat.

          • Ještěrka napsal:

            Pane Poláku, nejsem zrovna nedbalý čtenář a přesto jsem věc pochopila tak, jak jste to, dle vlastních slov, nemyslel. Konkstruktivní kritika, prosím, nikoli jestli já mám problém s pochopením psaného, nýbrž jestli Vy nemáte problém se sebevyjádřením psanou formou.
            A co se týče tabuizace náoženských témat…to praktik, které používáme v posteli, nebo u oltáře, nikomu nic není a nemá nejmenší morální, ani zákonné, ani jakékoli jiné právo se k tomu jakkoli veřejně vyjadřovat.

          • No vidíte, a fungovalo to zcela obráceně: Rozhodně jsem neměl potřebu se nějak „otírat“ o pohany, pouze jsem chtěl nabídnout nějaký jiný, osobnější pohled, než jsou nejrůznější oficiální pohanské sebeprezentace. Vážně. Choval jsem k pohanům vesměs velké sympatie. Nyní ovšem dospívám k názoru, že možná byly, řekněme, přehnané.

  3. Cody mi na FB napsal: “ocenil bych vyjádření v tom smyslu, že si nemyslíš, že Vlčí kult má fašizující tendence a že všichni etničtí pohané jsou neonacisté.”

    OK. Takže:
    1) Rozhodně si nemyslím, že všichni etničtí pohané jsou neonacisté, nikdy jsem si to nemyslel a z mé věty to ani neplyne.
    2) Není problém: Nemyslím si, že zrovna Vlčí kult má fašistické tendence. Ostatně viz moji formulaci v textu (“U těchto skupin se setkáváme se seilně sociálně-darwinistickými a NĚKDY i fašistickými tendecemi.”) S Vlčím kultem spojuji jen ten sociální darwinismus a dovoluji si na tom trvat. Uznávám, že ta formulace nebyla šťastná a že nedbalý čtenář skutečně může spojit fašismus a Vlčí kult, což takto míněno nebylo.

  4. Jakub Achrer napsal:

    Tak trochu zbytečné drama. Kdybych takhle řešil, kdykoliv nějaký idiot napíše, že wicca je new-age, nedělal bych nic jiného. Jediné, co mi přijde nefér, jak se Kojot otřel o Vlčí kult… zrovna u nich mi přijde, že to jsou lidi, co maj z lidí s náckovskými tendencemi spíš legraci a politiku neřeší. Tam je to jasně střelba na slepo, bez znalosti věci. Ne že by ten článek nevzbuzoval určité znepokojení… poslední, co potřebujeme je, aby se v médiích jakkoliv spojovalo pohanství s radikálními politickými ideologiemi… lhostejno zda zleva nebo zprava… koneckonců přesně kvůli tomuhle na to občas nadávám. Nicméně ta reakce mi v tomhle případě připadá nepřiměřeně dramatická a míjící se s hlavním problémem.

    • Jakube, prosím, přečti si to znovu. Vlčí kult nedávám do souvislosti s nácky. Dávám je do souvislosti pouze se sociálním darwinismem. A dále, asi ne zcela šťastně, uvádím, že u tohoto typu skupin se setkáváme NĚKDY I s fašistickými tendencemi. Ten text opravdu není tak dlouhý, aby se v něm člověk ztratil. Nebo opravdu všichni čtete jen „klíčová slova“?
      Jo, asi bych měl dodat, že tento text je částí mnohem delšího rozhovoru o magických a náboženských tématech.

  5. Původní verze: Verze inkriminovaného textu, kterou jsem byl nucen zkrátit na Codym citovanou pasáž:

    Ohledně pohanství: Už jen fakt, že u nás působí dvě až tři konkurenční zastřešující organizace, neustále dochází k nějakým konfliktům a přitom by se všichni praktikující čeští pohané vešli do nějakého průměrného sálu, vyzývá k zamyšlení. Mám pocit, že části našich pohanů poněkud nedochází, jak bezvýznamnou část společnosti tvoří (lidé, kteří se věnují magii a okultismu, si to povětšinou uvědomují). Zvláště se to týká tzv. etnopohanů, kteří zastávají fašizující až neonacistické postoje a fantazírují o etnicky čisté Evropě zbavené „dekadentního vlivu křesťanství“, jež nahradí „čisté“, „původní“, „pravé“ (jak jinak!) a sociálně-darwinistické pohanství. Přitom si neuvědomují, že ono původní pohanství bylo neodmyslitelně srostlé se způsobem života, který již dávno zanikl, a že pokud se někde v Evropě prosadí fašizující konzervativní režim, pak jeho duchovní platformou bude konzervativní katolicismus.
    Myslím, že jakýkoli návrat k „víře předků“ bude vždy spíše koníčkem desítek jednotlivců. Za nejzajímavější postavu na české novopohanské scéně pokládám rozhodně Lindu Dragonari praktikující staroseverský mysticismus, přičemž se jí daří propojovat staré a (post)moderní, tudíž to, co vytváří, není jen nějaký „duchovní skanzen“. Docela zajímaví jsou lidé vyznávající „Vlčí kult“. U těchto skupin se setkáváme se silně sociálně-darwinistickými tendencemi, což je celkem v rozporu s mým viděním světa, ale respektuji to. Jinak se u nás setkáme jak s rekonstrukcionisty, kteří se snaží maximálně napodobit dávné předky, s wiccany, (neo)druidy i s „etnickými pohany“ více či méně přiznaně sympatizujícími s neonacisty. Vskutku široké spektrum, uvážíme-li, že při sčítání lidu se k pohanství přihlásilo 863 lidí.

    • Rushwolf napsal:

      Jo, potíž, je ale v tom co se otisklo a co si zřejmě musel aotorizovat a kde, ač je to verze krácená za darwinistickými tendencemu přibily ještě tendence fašistické… Ve výsledku pasáž která začíná jako nový odstavec a jejíž text zní následovně: „Vcelku zajimaví jsou lidé, praktikující Vlčí kult. U těchto skupin se setkáváme se silně sociálně-darwinistickými a někdy i fašistickými tendencemi…“ vyznívá tak, že skupiny praktikující Vlčí kult ,mají sociálně darwinistické a někdy i fašistické tendence… což v druhém případě není pravda vůbec a v prvním to platí jen se zavřenýma očima a rozhodně ne u všech existujících skupin na našem území… doufám, že jako argument tohle budeš považovat za dostačující…

      • Uznal jsem, a to několikrát, že použití slov „a někdy i fašistickými tendencemi“ bylo nešťastné. Smím se zeptat, co mám jako ještě udělat? Klečet na hrachu?

        • Rushwolf napsal:

          minimálně… ale asi by stačilo i to tu infoormaci dementovat a veřejně uvést věci na pravou míru, nejlépe právě na stejném místě kde byla zveřejněna… jedna věc je totiž chybu si uvědomit, ale důležitější je asi jejich náprava… Jinak osobně se také omlouvám za svoje útoky, pomalu začínám vychládat…

  6. Zaslal jsem Petře Neomillnerové, která se mnou kýžený rozhovor dělala, k otištění v Pevnosti následující text:

    V rozhovoru se mnou, jenž byl otištěn v srpnovém čísle časopisu Pevnost, se mou vinou (v důsledku krácení původního textu) objevila zavádějící slova, z nichž by mohl čtenář nabýt dojmu, že spojuji pohanské uskupení Vlčí kult s fašistickými tendencemi. To bych rád dementoval: Konkrétně Vlčímu kultu fašistické tendence opravdu nepřipisuji, profilují se spíše apoliticky.
    Dále bych rád uvedl, že z tvrzení o tom, že existují neonacisticky ladění etničtí pohané, opravdu neplyne, že všichni etnopohané jsou neonacisticky ladění, jakkoli se mi zdá, že tento neblahý aspekt novopohanství opravdu vystrkuje růžky i u nás. Stejně tak zde máme však v případě wiccy, eklektického pohanství i jiných směrů tendence k internacionalismu a vstřícnosti k jiným kulturám.
    Věřím, že soudný čtenář pochopí, že v rámci rozhovoru není možné podat vyčerpávající a vyváženou zprávu o tak rozsáhlém a pestrém fenoménu, jakým novopohanství je.
    Jaroslav A. Polák


    Dodávám (těm, kterým se to týká): Ano, vyřvali jste si to. Stejně tak byste toho dosáhli (a rychleji a k oboustranné pokojenosti), kdybyste mne slušně požádali o vyjasnění celé záležitosti. Za těchto okolností jsem tak učinil se skřípěním zubů, vlastně téměř vašim výpadům navzdory. Vlastně ani nevím, proč to dělám. Nejspíš za to můžou ty papíry na hlavu. Mějte se, jak chcete.

  7. Noira napsal:

    Máš v titulce stránky překlep jako hrom.

  8. Rowlana napsal:

    Cody, děkujeme za zastání. Co se týče Brothrjus Wulfe, my se docela obstojně bavíme, potřebu omluvy nemáme a pocítíme-li potřebu si věci vyjasnit, učiníme tak osobně a přímo.
    Žlutooká bestie se směje někde v pozadí. Dobrý lov!
    Rowlana fram Brothrjus Wulfe.

  9. hank napsal:

    Tak nevím, proč jsem si zrovna teď vzpomněl na Jaroslava Žáka, jeho Dobrodružství šesti trampů z Bohatýrské trilogie a Club zabudnutých Slávuóv… Ona to asi nebyla tak úplná náhoda, že ve 30. letech satirik použil fikci spolku uctívačů staroslovanského panteonu k zesměšnění předválečných českých fašistů… Rád bych věřil, že některé reakce v této diskusi nebyly jen kejháním potrefených hus.

    A Kojota se tu chci veřejně zastat. Rád bych měl ty příslovečné „papíry na hlavu“, kdyby to měla být cena za to, že tu po mně zůstane aspoň zlomek toho, co po něm.

    • Rushwolf napsal:

      nevím, jestli kvantita je to nejlepší měřítko úspěšnosti v životě člověka… ona nutkavá potřeba exhibovat písemným projevem nemusí být vždy nutně něčím co je hodno obdivu…

  10. Arw napsal:

    Celá tahle diskuse by se nemusela odehrát, kdyby redakce Pevnosti byla na původní, profesionální úrovni. Bohužel byla Pevnost přestavěna do jiné formy, než jak jsme ji plánovali a původní stavitelé a obránci jsou už pryč…

  11. HermorLilia napsal:

    Následující diskuse mě výživně přesvědčila, že čeští pohané jsou intelektuálně pořádně zanedbaná, ale o to hašteřivější a směšnější sebranka. Že jim to není blbé, takhle si dělat ostudu! Tolik funkční negramotnosti by jeden pohledal. 🙁

    • Pavel Ungr napsal:

      Odborně se tomu říká vulgární generalizace a haló efekt. Ale každému co jeho jest. Pokud tohle stačí, asi ten názor nebude příliš kvalitní.

  12. Ary napsal:

    „Pohana Pohanství v časopise Pevnost“ 😀 Skandál!

    Být pohan je pohana sama o sobě, ale tvrdit o nich, že jsou nacisti je vrchol.

Napsat komentář